O kosiarkach i innych narzędziach ogrodniczych przeważnie zapominamy jesienią i przypominamy sobie o nich dopiero wiosną. Wtedy często okazuje się, że mamy problem z ich uruchomieniem, a kolejka do serwisu jest imponująca. Dlaczego? Niestety o sprzęt trzeba zadbać. Wiele problemów wynika z naszych zaniedbań. Eksperci wskazują główne „grzechy”.
_– Najczęściej, problem wynika z faktu przechowywania kosiarek z pozostawionym paliwem i prób uruchamiania ich na tym starym zapasie. I chociażby dlatego warto pamiętać o sprawdzeniu urządzeń ogrodniczych po zakończonym sezonie – poza usunięciem paliwa, namawiam do obejrzenia stanu filtrów, wymiany oleju, sprawdzenia świecy zapłonowej oraz do oczyszczenia maszyny. – _mówi Robert Spaltabaka, Szef Sieci Serwisowej Aries Power Equipment – Generalnego Dystrybutora maszyn i urządzeń Honda w Polsce.
Kosiarkę warto też oddać do profesjonalnego przeglądu i serwisu – najlepiej to zrobić w okresie jesienno-zimowym. Wtedy nie musimy się martwić o długi okres oczekiwania (jak wiosną), no i mamy pewność, że sprzęt w dobrym stanie przetrwa zimę i wiosną będzie w pełni sprawny. Pamiętajmy też, że w przypadku niektórych firm okresowe przeglądy w autoryzowanym serwisie, wydłużają okres gwarancji.
Jak przechowywać ogrodowe urządzenia akumulatorowe
Dobrej jakości narzędzia akumulatorowe, takie jak wykaszarki, dmuchawy do liści, czy nożyce do żywopłotu są w dużej mierze bezobsługowe (a ich producenci nie wymagają przeglądów). Trzeba tylko pamiętać o tym, żeby akumulator urządzenia utrzymywać w stanie naładowania – również podczas zimowego przechowywania. Praktycznym rozwiązaniem są akumulatory, których ładowarki są wyposażone we wskaźnik LED, informujący o poziomie naładowania.
Jeśli do koszenia ogrodu używamy robota, musi on spędzić zimę w stacji dokującej, podłączonej do zasilania (zimą musi się ona znaleźć w zamkniętym pomieszczeniu).
Dodatkowo w przypadku wykaszarki akumulatorowej wyposażonej w głowicę żyłkową, należy pamiętać o wymienianiu żyłki.
Jak przechowywać narzędzia spalinowe
Wszystkie urządzenia ogrodnicze, wyposażone w silnik spalinowy, takie jak kosiarki, kosy glebogryzarki, nożyce, powinny być przygotowane do zimy. W kosiarce spalinowej trzeba przede wszystkim:
- usunąć paliwo ze zbiornika i z gaźnika
- sprawdzić stan ostrzy
- sprawdzić stan filtrów: paliwa i powietrza
- sprawdzić świecę zapłonową
- skontrolować obudowę, elementy metalowe i śruby
- dokładnie oczyścić maszynę
Dlaczego trzeba usunąć paliwo na zimę
Z urządzeń spalinowych na zimę koniecznie trzeba usunąć paliwo ze zbiornika i gaźnika. Dlaczego? Bo traci ono swoje właściwości, a w zbiorniku tworzy się osad. Jest on szczególnie niebezpieczny dla gaźnika, bo zatyka jego dysze. A zatkane uniemożliwiają uruchomienie silnika. Jeśli do tego dojdzie, gaźnik trzeba oczyścić (można to zrobić w serwisie). Lepiej jednak zapobiegać, czyli wymieniać filtr i nie zostawiać paliwa na zimę.
Zwróć uwagę na filtr powietrza i paliwa
Eksperci serwisów, na podstawie długoletnich doświadczeń i obserwacji, stwierdzają jedno – główna przyczyna awarii kosiarek itp. wynika z naszych zaniedbań. A regularne dbanie o sprzęt i odpowiednie przechowywanie go jest znacznie mniej kłopotliwe niż naprawa urządzenia. Nie mówiąc już o kosztach napraw. Zwracają przy tym uwagę na najbardziej „wrażliwe” elementy urządzeń spalinowych, które w naturalny sposób zużywają się podczas użytkowania. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na filtr powietrza. Filtr oczyszcza powietrze, niezbędne do prawidłowej pracy silnika. Kiedy zabrudzi się, zatka lub uszkodzi, nie będzie działał prawidłowo, a pył i osad mogą spowodować zanieczyszczenie gaźnika, nadmierne i zbyt szybkie zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni silnika. Będzie się to przejawiać pogorszeniem wydajności kosiarki, większym zużyciem paliwa (i większą emisją spalin), a także głośniejszą pracą. Efektem finalnym będzie uszkodzenie silnika.
Filtr powietrza powinien być dobrany odpowiednio do urządzenia (wybierajmy firmowe). Jego wymiana jest uzależniona od warunków pracy. Silnie zabrudzone, zdeformowane i uszkodzone filtry powinny być natychmiast wymienione.
Równie ważny jest filtr paliwa, który zabezpiecza silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi, zapewnia fabrycznie ustawiony poziom zużycia paliwa oraz emisji spalin. Niestety jakość paliwa często pozostawia wiele do życzenia. Dlatego eksperci zalecają systematyczną kontrolę stanu technicznego filtrów paliwa i gaźników.
_– Lekceważenie wymiany filtra paliwa powoduje namacalne szkody i kosztowne w dalszej kolejności konsekwencje. Silnik, do którego dostało się zanieczyszczone paliwo, zaczyna nieprawidłowo pracować, ulega nadmiernemu zużyciu i zwiększa między innymi zużycie paliwa. I jeszcze praktyczna rada – jeśli silnik nie chce odpalić, szukajmy też przyczyn właśnie w filtrze paliwa. – _przestrzega Wojciech Zawada.